Trivselregler

Trivselreglerna beskriver vårt gemensamma åtagande kring hur vi som medlemmar i föreningen ska samverka för trivsel, ordning och reda ute på fastigheten och inne i husen.

Trivselreglerna är ett konkret och neutralt sätt för föreningens medlemmar att visa varandra vilka attityder och beteenden som förväntas av alla som vistas här.

Trivselreglerna gäller i tillägg till föreningens stadgar och svensk lag

För vem gäller trivselreglerna?
Alla är i princip skyldiga att rätta sig efter trivselreglerna, inte bara bostadsrättshavarna och deras familjemedlemmar, utan även gäster, inneboende, andrahandshyresgäster, hantverkare och andra som vistas här.

Vem ansvarar för att trivselreglerna följs?
Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar för föreningens egendom som är husen och marken. Som bostadsrättshavare har du inte bara rätten att nyttja en lägenhet i föreningens hus, du har också skyldigheter mot föreningen och de andra medlemmarna.
Bostadsrätt är en upplåtelseform som bygger på samverkan och samarbete mellan medlemmarna i en ekonomisk förening. Grunden är en kooperativ idé som förutsätter att du som medlem engagerar dig aktivt i föreningens angelägenheter, deltar i gemensamma aktiviteter, tar dig an arbetsuppgifter självmant eller på begäran från styrelsen och att du följer trivselreglerna.
Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också trivselfrågorna där styrelsen följer upp att trivselreglerna efterlevs.

Om aktsamhet
Tänk på att vara rädd om och vårda föreningens egendom väl. Medlemmarna äger husen och marken kollektivt genom den ekonomiska föreningen och ansvarar tillsammans för dess ordning och skötsel.
Den enskilde medlemmen äger alltså inte sitt hus, huset och marken ägs av föreningen. Det bostadsrättshavaren äger är rätten att använda lägenheten som finns i huset.
Aktsamhet om föreningens egendom är därmed allas gemensamma ansvar. Kostnader för underhåll och reparationer av husen och marken betalas kollektivt genom föreningens kassa som sköts av styrelsen.

Om säkerhet
Var försiktig med eld. Lägenheten ska vara utrustad med fungerande brandvarnare.
Ha särskild uppsikt över lägenhetens våtutrymmen, vattenledningar och vattenkranar eftersom vattenskador kostar mycket pengar och stora besvär.

Om samverkan
Den kooperativa grundidén i en bostadsrättsförening blir extra betydelsefull i en liten förening som vår där vi endast är 14 lägenheter. För att föreningen ska fungera är vi beroende av samtligas aktiva engagemang och nära samverkan.
En viktig del av samverkan är hur vi kommunicerar. I vår lilla förening fungerar kommunikationen bäst på muntlig informell basis snarare än skriftlig formell. Vi är 14 hushåll som finns nära varandra så de flesta frågor går att lösa genom att knacka på och pratas vid, enkelt och direkt.
Sträva därför efter att kommunicera i föreningen genom att prata med varandra hellre än att skriva skrivelser och email.
Styrelsen ansvarar för föreningens löpande förvaltning men är lekmän och arbetar ideellt efter tid och bästa förmåga. Styrelsen är ingen servicefunktion man kallar på vid problem, snarare förväntas medlemmarna ta egna initiativ och tillsammans utföra de arbetsuppgifter som behöver göras i föreningen.

Ordningsregler
Som bilaga till trivselreglerna finns nedan en lista med konkreta ordningsregler för föreningen.
Information: Medlemmarna informeras fortlöpande om viktiga beslut tagna i styrelsen genom email och genom föreningens hemsida. Medlemmarna ansvarar för att hålla sig informerade i dessa kanaler.
Störningar: För att alla ska trivas är det viktigt att ingen störs av omkringboende. Alla som vistas här är skyldiga att visa hänsyn med ljud och annat som kan upplevas störande. Reglerna för störningar gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa nattetid vardagar från kl 22 till kl 07. Skyldigheten gäller i lägenheten men också på föreningens mark runt husen. Ska du ha fest informera grannarna i god tid innan om du tror att det kommer att störa.
Sopor och avfall: Föreningen källsorterar avfallet. Markerade kärl för restavfall, returpapper och pappersförpackningar finns placerade i soprummet. Allt övrigt avfall ska hanteras enligt kommunens regler, till exempel glas, lampor, batterier, el- och elektronikavfall, färgburkar och andra kemiska produkter.
Vatten: Var sparsam med vattnet, det betalas av alla bostadsrättshavare gemensamt.
Underhåll: Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla det inre av lägenheten i gott skick. Stadgarna beskriver i detalj ansvaret för det inre underhållet.
Förändring i lägenhet: Inne i lägenheten får bostadsrättshavare göra förändringar, dock med vissa undantag och krav som beskrivs i stadgarna.
Annan förändring: På husens utsida eller på marken utanför husen får bostadsrättshavaren göra förändringar endast efter föreningens tillstånd eftersom husen och marken är föreningens egendom. I stadgarna beskrivs reglerna för yttre förändringar i detalj.
Stadgar: Föreningens stadgar innehåller regler för medlemskap, ansvarsfördelning, beslutsordning, styrning, förvaltning, avgifter m.m. Stadgarna är upprättade enligt bostadsrättslagen. Det är medlemmarnas ansvar att känna till stadgarnas innehåll.
Husdjur: Innehavare av husdjur ska se till att dessa inte stör eller förorenar på fastigheten och inte heller rastas i planteringar, på gräsmattor eller på annan del av föreningens mark.
Matning av fåglar: Fönsterbleck, balkongräcken, balkonglådor, terasser eller altaner får inte användas för matbord åt fåglar. Bröd eller matrester får inte slängas på utsidan eftersom matrester på marken drar till sig skadedjur.